PowerPoint: Extern Excel Bestand gebruiken

In een PowerPoint presentatie heeft u de mogelijkheid om data uit een Excel (of ander) bestand te koppelen

Koppelen heeft al voordeel dat wanneer de gegevens veranderen in Excel (of ander) bestand wijzigen deze wijzigingen direct worden weergegeven in PowerPoint.

Een Excel bestand koppelen

1. Maak eventueel een nieuwe dia in PowerPoint

2. Op het Tabblad Invoegen in de groep Tekst kies Object

 

In het venster Object Invoegen geeft u het volgende aan

A. Of u een nieuw bestand wilt gebruiken of een bestand dat u reeds gemaakt heeft in een ander programma

B. Kiest u voor een bestaand bestand dan selecteert u het bestand

C. Hiermee geeft u aan of het bestand ingesloten of gelinkt moet worden.

Vinkt u dit niet aan dan worden de gegevens ingesloten en kunt u de gegevens alleen bewerken in PowerPoint.

Vinkt u dit wel aan dan wordt er een link gemaakt naar het originele bestand en kunt u de gegevens daar bewerken. De veranderingen worden dan weergegeven in PowerPoint.

Slaat u nu de PowerPoint presentatie op en later opent u de PowerPoint presentatie weer dan wordt er gevraagd of u de koppeling wilt openen

 Klik op Koppeling bijwerken

Wilt u de gegevens vernieuwen terwijl u de presentatie al open heeft staan dan klikt u met de rechtermuisknop op het object en klikt u op Koppeling vernieuwen

 

De techniek die hier gebruikt wordt heet OLE (Object Linking and Embedding, ned: Object  koppelen of insluiten) Deze techniek is niet alleen van toepassing op PowerPoint maar kan binnen veel programma's worden gebruikt om gegevens of weergaven van dat in de ene applicatie weer te geven in een andere applicatie.